۴ بازديد
پروفیل استیل یا فولادی چیست؟
قبل از پاسخ به سوال برای واضح بودن بهتر است توضیحاتی در مورد پروفایل بدهید. پروفیل ها مقاطع فلزی کوچکی هستند که بر روی قطعات معمولی مانند در و پنجره ظاهر می شوند، این قطعات در اشکال ثابت و اندازه های استاندارد تولید می شوند. پروفیل فولادی در خط تولید فولاد ضد زنگ قرار می گیرد و جنس آن فولاد است. فولاد مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد و از طرفی چکش خوار است و به راحتی می توان آن را قالب گیری کرد. پروفیل های فولادی در انواع و وزن های مختلفی به فروش می رسند که هر کدام بسته به ساختار خود برای مصارف خاصی استفاده می شوند. قیمت پروفیل فولادی ارتباط تنگاتنگی با وزن این محصولات دارد. زیرا هر چه وزن پروفیل فولادی بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. بنابراین برای اطمینان از کیفیت و اصالت محصول باید تعادلی بین وزن و قیمت آن حفظ شود.
پروفیل های فولادی به دلیل خاصیت ضد خوردگی در ساخت و ساز بخصوص در مناطقی که رطوبت بالایی دارند استفاده می شود.



انواع پروفیل استیل

 در بخش قبل توضیحات مختصری در باب اینکه پروفیل استیل چیست ارائه شد؛ پس از این توضیحات لازم است با انواع پروفیل استیل نیز آشنا شویم. انواع پروفیل استیل عبارتند از:

1- پروفیل استیل دکوراتیو

یکی از انواع پروفیل استیل، دکوراتیو است که تحت عنوان پروفیل استیل درزدار نیز شناخته می‌شود. در ساخت این محصول از انواع مختلفی فولاد ضد‌زنگ استفاده می‌کنند. کاربرد این نوع پروفیل بیشتر برای تزئینات است و به همین دلیل ورق استیل استفاده‌شده در آن ضخامت پایینی دارد.

2- پروفیل استیل‌های 201

از بین انواع پروفیل استیل‌ها، نوع 201 دارای خاصیت ضد‌زنگ بوده و در ضخامت‌های 1 و 2 میلی‌متری تولید می‌شود. پروفیل استیل 201 شباهت فراوانی با پروفیل استیل 304 دارد؛ البته با این تفاوت که مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی از گرید 304 کمتر است.

3- پروفیل استیل 304

پروفیل استیل 304 از پرکاربردترین انواع این محصول محسوب می‌شود. پروفیل استیل 304 در دسته فولادهای ضد زنگ آستینیتی قرار دارد و دارای قابلیت فرم‌دهی و جوش‌پذیری بسیار بالایی است. این نوع پروفیل در فرآورده‌های غذایی، ساخت سازهای موسیقی، تولید تجهیزات پزشکی، وسایل آشپزخانه، صنعت لبنی و … کاربرد فراوانی دارد.

4- پروفیل استیل 316

 پروفیل استیل 316 نیز یکی از انواع پروفیل است که در همان دسته فولادهای ضد‌زنگ آستینیتی قرار می‌گیرد. مقاومت استیل 316 در برابر خوردگی و حرارت به‌شدت بالا بوده و همین موضوع سبب شده‌است که در صنایع غذایی و همین‌طور تولیدات آب معدنی، صنایع کاغذ، هوا فضا و … مورد استفاده قرار گیرد.

استانداردهای پروفیل استیل چیست؟

دانستن اینکه استانداردهای پروفیل استیل چیست، کمک شایانی به انتخاب صحیح این محصول برای استفاده مورد‌نظر می‌کند. پروفیل استیل در انواع مصارف صنعتی و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد، از این رو بایستی استانداردهای لازم در ساخت آن به‌کار گرفته شود. پروفیل‌های استیل با توجه به کاربرد و مصارف آن‌ها در جنس، ابعاد و وزن‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. اغلب این فولادها از عناصر کروم، منگنز و نیکل تشکیل شده و خواص خود را از این عناصر سازنده می‌گیرند. قابلیت شکل‌پذیری این دسته از فولادها به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالای آنها، زیاد است.

استانداردهای خاصی در ساخت هر نوع از پروفیل استیل استفاده می‌شود، از‌این‌رو هر کدام از انواع پروفیل استیل با توجه به مواد تشکیل‌دهنده و کاربرد آن‌ها برای مصارف خاصی مناسب هستند. همچنین از فولادهای ضد‌زنگ در تولید پروفیل استیل استفاده می‌شود که گریدهای 201، 304 و 316 بیشترین کاربرد را در این بین دارند؛ پیش‌تر در بخش انواع پروفیل استیل، توضیحات لازم درمورد هر کدام از این گریدها داده شد.

کاربرد پروفیل استیل چیست؟

سوال مهمی که بعد از آشنایی با اینکه «پروفیل استیل چیست؟» در ذهن شکل می‌گیرد، در مورد کاربرد آن است. این محصول موارد استفاده متعددی دارد اما اصلی‌ترین کاربرد آن، اتصال دو قطعه به یکدیگر است؛ به این صورت که پروفیل‌ها و قوطی‌ها وظیفه دارند مرز بین دو وسیله را پر کنند. هر کدام از انواع پروفیل استیل‌ها دارای کاربردهای خاصی هستند؛ مقاطع کوچک پروفیل‌ با اشکال مربع و مستطیل در نرده‌های فلزی درب و پنجره منازل، نرده‌کشی‌ها، کناره راه‌پله‌ها و …. کاربرد دارند. از دیگر کاربردهای پروفیل استیل، در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است که از قوطی‌های فولادی در این صنایع استفاده می‌شود. همچنین در ساخت انواع قالب‌های فلزی در ماشین‌آلات و همین‌طور در چهارچوب‌های بزرگ آهنی نیز از پروفیل‌های نبشی استفاده می‌کنند.

در کنار کاربردهای بالا، یکی از مهم‌ترین موارد استفاده پروفیل استیل در صنایع خودروسازی است. در این صنعت از پروفیل‌هایی با اشکال قوطی مربع و همین‌طور مستطیل استفاده فراوانی می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که پروفیل استیل در سازه‌های صنعتی و تزئینی نیز مورد استفاده واقع می‌شود.

پروفیل استیل چگونه ساخته می‌شود؟

پس از آشنایی با اینکه پروفیل استیل چیست و انواع آن کدامند، قصد داریم در مورد چگونگی ساخت این محصول صحبت کنیم؛ بنابراین در ادامه توضیحاتی در باب نحوه تولید آن ارائه می‌دهیم.  همان‌طور که گفته شد، یکی از فولادهای ضد زنگ، پروفیل استیل است که به‌دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد، در بین سایر پروفیل‌های فولادی محبوبیت بیشتری دارد. قیمت این محصولنیز به دلیل خواصی چون مقاومت در برابر اکسیداسیون، سهولت در شکل‌پذیری، انعطاف پذیری و … نسبتا بالاتر از سایر پروفیل‌ها است.

اولین ماده تشکیل‌دهنده پروفیل استیل، ورق استیل مرغوب است. چنانچه کارخانه‌های تولید این محصولات از ورق‌های با کیفیت استفاده کنند، پروفیل‌های تولید‌شده از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود. چگونگی ساخت پروفیل استیل به این صورت است که در ابتدا این ورق‌ها در دستگاه رول بازکن قرار داده می‌شوند؛ سپس آنها را در ابعاد مورد‌نیاز برش می‌دهند؛ پس از این مرحله نیز برای فرم‌دهی نهایی وارد دستگاه فرمینگ می‌شوند.

نحوه محاسبه وزن پروفیل استیل

تا این قسمت مقاله به سوال‌های مهمی همچون پروفیل استیل چیست، انواع پروفیل استیل کدامند و اینکه کاربرد پروفیل استیل چیست، پاسخ داده‌شد و همچنین درمورد استاندارندهای پروفیل استیل صحبت کردیم. اما یکی از موضوعات بسیار مهم، نحوه محاسبه وزن پروفیل استیل است که ملاک بسیار مهمی برای مشخص شدن کیفیت و اصل بودن محصول محسوب می‌شود.

وزن پروفیل استیل با فاکتورهایی همچون ضخامت، طول و عرض محاسبه می‌شود. لازم است پیش از خرید پروفیل استیل از کارشناس فروش در مورد وزن محصول سوال شود، چراکه  وزن در محصولات فولادی ارتباط مستقیمی با قیمت آنها دارد. از‌این‌رو با در نظر گرفتن سه فاکتور طول، عرض و ضخامت به‌سادگی می‌توان وزن محصول را محاسبه و قیمت را نیز با توجه به وزن آن محاسبه کرد. از طرف دیگر با محاسبه وزن پروفیل استیل و مقایسه قیمت، این امکان نیز وجود دارد که از اصل بودن محصول خریداری شده اطمینان حاصل شود. نحوه محاسبه وزن پروفیل استیل به شکل زیر است:

محاسبه وزن پروفیل استیل طولی:

 ضخامت* طول* عرض* چگالی آهن تقسیم بر 1000

وزن پروفیل آلومینیوم:

ضخامت* طول* عرض* چگالی آلومنیوم(2.7) تقسیم بر 1000

وزن پروفیل UPVC

ضخامت* طول* عرض* چگالی آهن(8) تقسیم بر 1000

روش محاسبه فوق، عددی تقریبی را نشان می‌دهد؛ امکان مقایسه عدد با وزنی که روی باسکول نمایش داده می‌شود و نزدیک بودن این دو عدد به یکدیگر، این امکان را فراهم می‌کند که از کیفیت محصول اطمینان حاصل شود.

در این مقاله این سوال که پروفیل فولادی چیست؟ به تفصیل پاسخ داده می شود؛ همانطور که مشاهده می شود انواع پروفیل های فولادی برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از پروفیل های فولادی در صنعت، غذا و داروسازی پوشش داده نمی شود. بنابراین در تولید پروفیل فولادی باید استانداردهای لازم رعایت شود تا محصولات نهایی از کیفیت و کارایی بیشتری برخوردار باشند. امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : صفحه پروفیل استیل شهر استیل
https://shahrsteel.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در تات بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.